29 november 2023

Formgivaren Mia

För att fortsätta skapa unika kläder som sprider glädje har vi designsamarbeten till våra Cissi och Selma kollektioner. Eftersom varje plagg och mönster berättar en historia, vill vi dela med oss av berättelsen bakom mönstren och vilka som har skapat dem.

FraMiadesign skapar varje dag, det är som att leva och andas för henne. Hon har skapat mönster till både vår- och höstkollektionen, som de färgstarka mönstren Festival, Karamell och Evighet. 


Jag heter Mia och är en skapare in i fingerspetsarna. Har ritat och målat så länge jag minns. Började jobba som 18-åring på reklambyrå och har fortsatt att utveckla mig till formgivare, designer, art director och illustratör.




Har provat på att uttrycka mig i olika material för att hitta vad jag gillar bäst, har provat silversmide, keramik, olja… och mycket annat men har landat i illustrationer i tusch, akvarell och att brodera för hand fritt ur min skalle. För några år sedan fick jag chansen att bli min egen, vilken lycka att få göra det man älskar.


Har alltid gillat Cissi och Selmas stil och att de sticker ut med sin design. En dag såg jag att de sökte en grafisk formgivare/mönsterdesigner, då kände jag att jag måste ju bara söka.

Hörde av mig till dem och sa: ”Ni vet att ni får välja mönster hos mig eller komma med egna önskemål.” 


Jag älskar utmaningar! Om någon till exempel säger: "Jag önskar mig ett mönster med humlor," så börjar min hjärna genast snurra. Jag tänker, vrider och vänder, ritar i luften. Sen tar jag fram papper och pennor. Jag gör mina illustrationer för hand, ibland direkt i datorn, men jag gillar den "ruffa" stilen då man ser att det är skapat för hand, det blir liksom inte perfekt, det får ett annat liv. Sen skannar jag in illustrationerna och behandlar dem i Photoshop för att sen börja den spännande resan att pussla ihop dem till ett mönster i Illustrator. Man provar, vänder och vrider, byter färger tills det säger "klick".


Att skapa är det bästa jag vet, något jag gör varje dag, året runt. Det är att leva och andas för mig, att jobba med min hjärna och omvandla mina fantasier till bilder. Tror aldrig jag satt mig ned med ett block utan att det blivit något av det.






När jag började skapa mönster till Cissi och Selma så fick jag ett tema "Flower Power", och det var så jag! Att gå lös på färg och form är ju det jag är bäst på. Cissi och Josefine kom med några önskemål och jag gick hem och spottade ur mig ett gäng mönster. Det var ett så smidigt samarbete, Cissi och Josefine vet vad de ville ha och vad som funkar. Så efter några färgkorrigeringar och småändringar hade vi jobbat fram en mönsterkollektion. Jag gillar ju när man ser ett mönster och plötsligt upptäcker små figurer eller andra krumelurer.


Min absoluta favorit hos Cissi och Selma just nu är min "finklänning", klänning Josefin med mönstret Illusion orange. Man känner sig så himla snygg i den och modellen passar mig perfekt som har en lite kurvigare figur. Man kan bara inte känna sig nere eller sur i en sån klänning.


Vill du se vilka klänningar som finns i Mias mönster? Spana in 👉🏼 Evighet, Urdjur, Festival och Karamell 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar