8 mars 2023

Kom igen alla kvinnor! 💚🧡


Internationella kvinnodagen, en dag som fÄr mig som kvinna att tÀnka pÄ hur lÄngt vi har kvar för ett jÀmstÀllt samhÀlle. Hur mÄnga kvinnor i vÀrlden som inte har möjlighet att bestÀmma över sina egna liv och kroppar.


Jag Àr glad att bo i Sverige och att vi har kommit en lÄng bit pÄ vÀgen mot ett jÀmstÀllt samhÀlle. Men tyvÀrr har vi inte kommit hela vÀgen i mÄl Ànnu. Jag brinner för kvinnligt företagare och att fler kvinnor ska vÄga driva företag och ta plats i styrelserummen.


Av alla företag i Sverige sĂ„ drivs bara ca 26% av kvinnor. LĂ€gre Ă€n snittet i EU som Ă€r 32%. 


Den hĂ€r statistiken gör mig mer arg Ă€n stolt. Kanske borde jag vara stolt för att jag Ă€r en av kvinnorna som vĂ„gade ta steget, tro pĂ„ min idĂ© och starta eget. Jag sa upp mig frĂ„n ett jobb som butikschef, fick nej pĂ„ ansökan om att fĂ„ starta eget bidrag men körde Ă€ndĂ„. Jag borde vara stolt men kĂ€nner mig arg. Svenska kvinnor bĂ€ttre kan vi, hur kan vi i vĂ„rt trygga Sverige vara sĂ€mre Ă€n EU snittet… Kvinnor kom igen! VĂ„ga tro pĂ„ er sjĂ€lva och era idĂ©er! 


Jag startade mitt företag för 15 Ă„r sedan, 27 Ă„r gammal. Hade ingen aning om vad jag gav mig in pĂ„ och att jag skulle ha möjlighet att anstĂ€lla och stötta andra kvinnor i deras företagande. NĂ€r jag har fĂ„tt chansen har jag genom Ă„ren förelĂ€st pĂ„ skolor, varit mentor för unga tjejer som vill starta eget och försöker alltid dela med mig av mina erfarenheter. 


NĂ€r vi har haft möjlighet har vi pĂ„ Cissi och Selma samlat in pengar för att stötta kvinnor och barn i utsatthet. Kvinnodagen förra Ă„ret skĂ€nkte vi 43 440:- till Unicef och kriget i Ukraina. TyvĂ€rr har vi inte möjlighet just nu, men hoppas pĂ„ bĂ€ttre tider snart och att kunna göra det igen. 


Alla kvinnor som jobbar pĂ„ Cissi och Selma: Malin, Josefine, Jossan, Annis, Kamilla, Vera, Caroline, Kitten, Matilda har alla projekt, egna företag vid sidan om sitt jobb pĂ„ Cissi och Selma. Exempel pĂ„ vad de hĂ€r grymma kvinnorna har gjort och gör nĂ€r de inte jobbar pĂ„ Cissi och Selma: 

Teater producent och regissör, konstnĂ€r, keramiker, nagelkonstnĂ€r, klĂ€dmönster designer, app för teckensprĂ„kiga, klĂ€dmĂ€rke, sĂ€ngklĂ€desdesigner, illustratör mm. 


Jag Ă€lskar kvinnor som vĂ„gar tro pĂ„ sina idĂ©er och jag vĂ€ljer att anstĂ€lla kvinnor som har ett driv bĂ„de pĂ„ jobbet och pĂ„ övrig tid. 


SĂ„ alla kvinnor som lĂ€ser det hĂ€r, vĂ„ga tro pĂ„ er sjĂ€lva och kasta er ut. VĂ„ga göra misstag, vĂ„ga ta hjĂ€lp. Och viktigt; vi kvinnor mĂ„ste hĂ„lla ihop, vi mĂ„ste stötta varandra istĂ€llet för att se varandra som konkurrenter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar