Den senaste veckan har det varit många som delat en artikel om att returer från webbshoppar slängs för att det kostar så mycket med hanteringen.
Någon skrev att vi måste sluta handla nytt och bara handla second hand. Jo absolut, såklart ska vi handla second hand, det håller jag med om. Men det är faktiskt inte så att bara för att man beställer nytt på nätet så slängs returerna. Jag känner många mindre/mellanstora aktörer i klädbranschen och har aldrig hört talas om att det ens skulle finnas på kartan att slänga plagg. Inte heller att returerna skickas utomlands för sortering som media också uppmärksammat tidigare.
Så här går det till när vi får en retur på Cissi och Selma
Returen skickas från kunden tillbaka till oss i butiken i Stockholm. Vi packar upp, läser vad kunden har skrivit, t.ex. om plagget var för litet eller hade fel passform för att vi ska kunna bli bättre i framtiden. Vi tittar så plagget ser fint ut och är oanvänt, inte luktar parfym/svett etc. Är plagget fint betalar vi tillbaka kundens pengar, ångar plagget och hänger ut i butiken. Det här tar några minuter och är inte mer komplicerat än att packa och skicka en beställning som kommit in. Det händer att det kommer tillbaka plagg som vi inte tycker är okej att hänga ut i butiken, någon fläck, doft etc och då brukar jag ta hem plagget och tvätta det. Sen brukar vi sälja det på vår sample sale till ett bra pris.Men slänger vi några plagg då?
Nej faktiskt inte ett enda plagg slängs. Genom åren har vi skänkt lite plagg till välgörenhet, både defekta plagg och plagg utan defekter, men inga kläder går i papperskorgen. Om kunder kommer tillbaka med t.ex. en klänning där dragkedjan har gått sönder lämnar vi in till skräddaren och lagar för kunden. Vill kunden inte ha plagget? Då säljer vi på sample sale eller i vår recycle grupp på Facebook.
Självklart, precis som artiklarna speglar så är det mycket mer returer på webshop än i butik. Har man möjlighet att komma till vår fysiska butik eller någon av våra återförsäljare så är det såklart det bästa. Då slipper vi skicka varan långa sträckor och det slipper bli fel. Men för de som inte har möjlighet att besöka oss, då finns webshopen där. Vi svarar på frågor på telefon, mail och chatt om storlek och modell så det ska bli så rätt som möjligt när man lägger sin beställning. Ofta när kunder har köpt två storlekar hör vi av oss och försöker hjälpa till i förväg så kunden slipper att betala returfrakt.
Välj butiker du handlar från med omsorg både fysiskt och på nätet så behöver du inte tänka på att det skulle slängas plagg eller skickas utomlands för att sorteras eller liknande.
Skriven av Cissi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar